Nourishing Diversity: Representation and Inclusion

09 november 2023 | 10:15 - 11:15Clubzaal

Hoe kunnen we een nieuwe muziekcontext creëren die inclusief en representatief is? Hoe voeden we situaties die diversiteit in artistieke participatie stimuleren? Anne La Berge bespreekt het project Tree of Musical Influences van Nieuw Geneco. Alison Isadora zal een aantal onderzoeksresultaten presenteren over diversiteit in de hedendaagse westerse kunstmuziekgemeenschap. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere klasse, ras, geslacht, economie en opleiding. Het publiek is van harte uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de discussie.

Deze discussie wordt gepresenteerd door Nieuw Geneco.

Anna La Berge
De passie van Anne La Berge voor de extremen in zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek heeft haar ertoe gebracht verhalen te vertellen en geluidskunst te gebruiken als bronnen van haar muzikale inspiratie. Haar muziek combineert de elementen waarop haar reputatie is gebaseerd: woeste en verstrekkende virtuositeit, microtonale texturen en melodieën, en haar unieke scala aan percussieve fluittechnieken, allemaal gecombineerd met interactieve elektronische verwerking en tekst. Ze werkt wereldwijd regelmatig als improvisatie- en live-elektronicacoach in het kader van residenties en coaching en geeft les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Ze treedt regelmatig op als solist en met ensemble MAZE en is lid van Splendor Amsterdam, een collectief van muzikanten die een oud badhuis hebben omgetoverd tot een cultureel walhalla.
De meer dan 50 releases waarin ze een uitvoerder of componist is en haar gepubliceerde en ongepubliceerde composities zijn te vinden op haar website, www.annelaberge.com.

Alison Isadora
Een van Alisons vroege herinneringen aan contextueel muziek maken vond plaats toen ze als negenjarige werd gevraagd om viool te spelen voor de bendeleden die gewichten tilden in de familiegarage. Talrijke incidenten waarbij symfonieorkesten, punkbands, gamelangroepen, vrije-improvisatie-ensembles en nieuwe muziekgroepen betrokken waren, hebben een waardering gestimuleerd voor de talloze creatieve interacties die mogelijk zijn tussen de componist, de partituur, de uitvoerder, het publiek en de plaats.
Isadora is geboren en getogen in Aotearoa/Nieuw-Zeeland en is sinds eind jaren 80 gevestigd in Amsterdam. Ze heeft onlangs een PhD afgerond aan Te Herenga Waka/Victoria University of Wellington, getiteld Performing the Ecology of a Composition-Practice-in-Becoming.