Scoring and Sync for Classical Composers
Elke dag hoor je origineel gecomponeerde muziek in commercials, games, films en series. Of het samenvoegen van beeld en geluid nu ‘syncen’ of ‘scoren’ is, het wordt gezien als een steeds belangrijkere bron van inkomsten en kan worden gebruikt als een manier om een breder publiek te bereiken. Het is zelfs beschreven als ‘de grootste promotie die je als componist kunt hebben’. Maar wat is er nodig om een componist voor film of documentaire te zijn? Hoe zorg je ervoor dat je muziek wordt opgemerkt door de juiste partijen?
In deze talk geeft de in Berlijn gevestigde music supervisor Kathleen Wallfisch (Napoleon, Downton Abbey: A New Era, Persuasion, Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) componisten een overzicht van hoe ze aan scoring kunnen werken, met speciale nadruk op klassieke componisten.
Kathleen gaat in gesprek met componisten Mathilde Wantenaar en Tijmen van Tol, die momenteel hun eerste scoring-ervaringen opdoen met documentairemaker Luuk Bouwman. Welke vragen komen ze tegen tijdens het werk en hoe voelt het om te componeren in het kader van een audiovisueel project? Brengt een gedegen klassieke opleiding voordelen met zich mee? Of ook nadelen? Kathleen zal verschillen laten zien in de benadering van iemand met een klassieke opleiding en iemand die voor film schrijft vanuit een songwriting/pop-achtergrond.
De in Amsterdam geboren componiste Mathilde Wantenaar (1993), winnares van de Buma Classical Award 2023, begon haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze klassieke compositie studeerde bij Willem Jeths en Wim Henderickx en bijvak piano, cello, klassieke zang en ritmiek voor gevorderden. Mathildes muziek wordt omschreven als lyrisch, betoverend en eclectisch maar authentiek. De combinatie van haar vakmanschap en openheid voor een breed scala aan genres maakt Wantenaar tot een zeer veelzijdige componist.
De Amsterdamse componist Tijmen van Tol (1993) volgde een bachelor en master compositie aan het Conservatorium van Amsterdam alwaar hij compositielessen volgde bij Joël Bons, Willem Jeths, Wim Henderickx en Richard Ayres. Tijmen specialiseerde zich tijdens zijn master compositie in de Karnatische (Zuid-Indiase) muziek bij Rafael Reina. Hij schreef onder andere voor Nieuw Ensemble, Liza Ferschtman, barokorkest Il Fondamento en Nederlands Blazers Ensemble.
Moderator: Kathleen Wallfisch
Kathleen Wallfisch is Music Supervisor en voormalig cellist, afgestudeerd aan The Royal Academy of Music in Londen. Haar bedrijf, Music In Vision, is gevestigd in Berlijn en Londen en contracteert muzikanten voor camerawerk. Recent werk omvat Napoleon (Apple Studios), Gladiator 2 (Paramount), beide geregisseerd door Ridley Scott, en een Duitse documentaire, Zeit Verbrechen voor X-Filme/Paramount Plus.