Shifting Boundaries, Round Three

14 november 2024 | 13:15 - 14:15Studio

Tijdens New Music Conference 2022 gingen zeven lectoraten op het gebied van muziek en kunst samen op reis door Shifting Boundaries – Situating Contemporary Music Practices te initiëren , een meerjarig onderzoek naar de snel verschuivende grenzen in de hedendaagse muziek. Een eerste verkenning van dit uitgestrekte landschap mondde uit in de publicatie Shifting Boundaries (November Music, 2023), gevolgd door een tweede serie discussies tijdens de Conference over belangrijke thema’s als muzikale co-creatie, samenwerkingsprocessen en het proces van repeteren.

We presenteren graag een derde verkenning binnen het thema Shifting boundaries tijdens New Music Conference 2024:

Musical Learning Cultures in the City of Amsterdam: Bridging Diverse Compositional Contexts

Deze sessie verkent twee initiatieven in Amsterdam die de diverse muzikale leerculturen van de stad weerspiegelen en die elk bijdragen aan de rijke schakering van muzikale educatie aldaar. Het eerste initiatief is een muziekproject met jongeren in Amsterdam Noord, dat rap gebruikt als instrument voor engagement en culturele expressie. Het tweede initiatief richt zich op het componeren van muziek die is ontworpen voor multimodale workshops voor kinderen met ernstige geestelijke en lichamelijke handicaps.

Met deze projecten verkennen we de verschillende plaatsen waar muzikale kennis in de stad wordt overgedragen: van buurten en gemeenschappen tot muziekscholen, culturele centra en het conservatorium. Deze omgevingen verschillen in structuur, focus en toegankelijkheid. Het lectoraat Muzikale Leeromgevingen wil potentiële uitwisselingen en paden blootleggen, teneinde de sociaaleconomische kloof te verkleinen die vaak in stand wordt gehouden door traditionele modellen van muziekonderwijs. Door het bevorderen van een holistisch begrip van muziekonderwijs dat dichotomieën als formeel/informeel, proces/product en individueel/sociaal overstijgt, moedigt deze sessie een bredere en meer inclusieve visie op muziekonderwijs aan.

Iris van Doggenaar (muziekpedagoog, NL)
Iris van Doggenaar is een muziekpedagoog die werkt met verschillende doelgroepen binnen het speciaal onderwijs. Ze voltooide haar bachelor Muziekeducatie en haar master Muzikaal Leiderschap aan het Conservatorium van Amsterdam. In haar werk is Iris betrokken bij het lesgeven aan kinderen met speciale behoeften, het ontwikkelen van gespecialiseerd muzieklesmateriaal voor platforms zoals 123Zing en het geven van trainingen aan docenten die op dit gebied werkzaam zijn. Ze combineert haar achtergrond als pianiste met een praktische, hands-on benadering van muziekonderwijs, gericht op inclusie en leerervaringen op maat. Daarnaast geeft Iris les aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze bijdraagt aan de opleiding van toekomstige muziekdocenten.

Jonathan Szegedi (artiest, NL)
Jonathan Szegedi is een dynamische culturele professional gevestigd in Nederland. Hij is drummer van beroep en kanaliseert zijn expertise in het bevorderen van duurzame en rechtvaardige mechanismen van het creëren van waarde in de culturele NGO-sector en het hoger kunstonderwijs. Met een toegewijde balans tussen onderzoek en praktijk, put hij uit zijn uitgebreide achtergrond in jazz en hedendaagse klassieke podiumkunsten. Jonathan treedt regelmatig op in heel Europa, werkt als docent en onderzoeker aan instellingen voor hoger muziekonderwijs en doet aan fondsenwerving en projectmanagement voor culturele instellingen. Zijn werk wordt gedreven door een diepe fascinatie voor manieren van samenleven tussen soorten, posthumanistisch denken en niet-antropocentrische creatieprocessen.

Moderator: Carolien Hermans (Associate Professor of ‘Musical Learning Cultures’, Conservatorium van Amsterdam, NL)
Carolien Hermans is onderzoeker, docent en kunstenaar met een achtergrond in pedagogie en choreografie. Ze is universitair hoofddocent aan de bacheloropleiding ODM (Docent Muziek) en de masteropleiding Musical Leadership aan het Conservatorium van Amsterdam. In maart 2024 is zij benoemd tot Associate Professor ‘Muzikale Leerculturen’ aan hetzelfde conservatorium, waarmee ze zich inzet om de kloof tussen verschillende muziekleeromgevingen in de metropool Amsterdam te overbruggen en zo een meer rechtvaardige benadering van muziek te bevorderen. Ze is gepromoveerd aan de Academy of Creative and Performing Arts (ACPA), waar ze artistiek onderzoek deed naar enactivisme/embodied cognition, dansimprovisatie en fysiek spel.