Sounds Now: Curating Diversity

09 november 2023 | 14:00 - 15:00Clubzaal

Sounds Now, een netwerk bestaande uit negen Europese muziekfestivals en culturele instellingen die hedendaagse muziek, experimentele muziek en geluidskunst promoten, biedt jaarlijks een cursus met de titel “Curating Diversity” aan toekomstige muziekcuratoren. Onder leiding van Sounds Now geassocieerde artiesten en experts uit de muziekwereld en andere professionele velden, wil de cursus ruimte bieden aan opkomende muziekcuratoren om na te denken en te debatteren over vragen die rijzen rond de rol van de muziekcurator. Wat betekent het cureren van muziek in de wereld waarin we vandaag de dag leven? Wat zorgt ervoor dat een werk of voorstelling vandaag de dag verbinding maakt met het publiek, en hoe zijn wij als producenten en facilitators gevoelig voor de ambities van makers? Hoe kunnen we de muziekpresentatie heroverwegen om beter te reflecteren en te resoneren met verschillende samenlevingen en gemeenschappen? Wat zijn de curatoriële concepten en methodologieën die in andere kunstgebieden worden gebruikt waar de muziekwereld van zou kunnen leren?

Tijdens dit panel zullen verschillende alumni van de cursus, afkomstig uit verschillende kunstdisciplines, reflecteren op hun werk en uitdagingen, en hoe de cursus hun perspectief heeft beïnvloed.

Hanan Benammar
Hanan Benammar (1989) is een Algerijnse en Franse kunstenaar, gevestigd in Oslo, die conceptueel werkt aan geopolitieke, ecologische en sociale kwesties. Ze is opgeleid aan de Academie voor Schone Kunsten van Oslo (Noorwegen), het Dutch Art Institute (Nederland) en het Royal Institute of Art van Stockholm (Zweden).
Ze organiseert en cureert projecten als onderdeel van haar artistieke praktijk. Een van haar meest prominente initiatieven in Noorwegen is de Winter Solstice Night Exhibition, een happening die elk jaar een hele nacht kunstenaars uit verschillende vakgebieden samenbrengt met een speciale focus op experimentele kunst, noise-muziek, performance en andere op tijd gebaseerde praktijken. De Winter Solstice definieert en bevraagt institutionele kaders en plaatst het collectief centraal.

Remy Alexander
Remy Alexander (*1991) componeert, organiseert en geeft muziekles. Naast zijn werk als componist is Remy in het onderwijs werkzaam als docent en organisator van projecten en workshops over componeren en improviseren. In zijn curatorschap is hij gespecialiseerd in kinderen en jongvolwassenen. Hij werkt als curator en programmeur van concerten en projecten bij festival November Music, Oranjewoud Festival en Birds of Paradise. Als freelancer heeft hij voor veel universiteiten, podia en festivals gewerkt om nieuwe leermethoden en projecten te ontwikkelen waarbij hij deelnemers kennis laat maken met de wereld van nieuwe muziek en compositie. Hij houdt van pizza en veel ander lekker eten. Hij is niet erg atletisch, maar hij kan behoorlijk snel rennen. Midden-C is zijn favoriete noot.

Filippos Raskovic
Filippos Raskovic (1994) is een componist, improvisator en curator uit Athene, gevestigd in Vilnius.
In 2019 was hij medeoprichter van het KRAMA-collectief en festival-a-collectief; een onafhankelijk initiatief dat tot doel heeft een nieuwe kijk te bieden binnen de kunstscene van Athene en daarbuiten. Via een multidisciplinaire aanpak brengt het verschillende vormen van artistieke expressie samen in een poging een dialoog te creëren die (niet alleen) creatieve velden en geografische grenzen overstijgt. KRAMA ligt in de wens om een ruimte (tastbaar of immaterieel) te creëren waar kunstenaars kunnen converseren, experimenteren, samensmelten of afwijken en uiteindelijk een gemeenschap kunnen vormen met gedeelde overeenkomsten en unieke verschillen aan de rand van de reguliere cultuur. KRAMA organiseert sindsdien de festivaledities 2019 in Embros Theatre, 2021 in Keiv Gallery, 2022 in Communism en 2023 in Romantso.
Hij cureert ook evenementen en concerten in Vilnius in ruimtes als Sodas2123 en Draugu Vardai. Ten slotte is hij maandelijks presentator bij de onafhankelijke webradio Radio Vilnius en Palanga Street Radio en coproducent van de show KRAMA Entries bij Movement Radio.

Teresa Díaz de Cossio
Teresa Díaz de Cossio is fluitiste, onderzoeker en curator, die met haar werk ernaar streeft een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Momenteel promovendus bij UCSD en curator bij Neofonia, Festival de Música Nueva in Ensenada (MX). Een festival dient als een platform voor verkenning en samenwerking tussen diverse gemeenschappen, waarbij artiesten met verschillende achtergronden samenkomen om nieuwe projecten te creëren en nieuwe muziek te onderwijzen. Door middel van lezingen, workshops en gratis concerten wil het festival een breed scala aan deelnemers en publiek bereiken. Teresa is curator van projecten, zoals ‘in^set’, een ensemble dat momenteel samenwerkt met MOAASER, een online muziekacademie voor componisten in Iran. Ze heeft de kans gehad om met opmerkelijke figuren op te treden, variërend van Los Tigres del Norte tot het werken met George Lewis. Ze was ook fellow bij The Banff Center, Darmstadt Summer Institute, Curating Diversity en Future of Music Faculty Fellowship (CIM-Sphinx Foundation).

Moderator van het gesprek is Mirjam Zegers. Met een lange staat van dienst in de muziekwereld, o.a. als persoonlijk assistent van Louis Andriessen ontwikkelde zij de opleiding Curatorial Practices in Music aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Deze cursus op masterniveau is bedoeld voor diegenen die hun visie op de rol van muziek in de samenleving willen verkennen, als onderdeel van hun eigen curatoriële praktijk in verschillende muziekgenres.

Foto: Sounds Now: Freedom to Move panel op NMC 2022 door Karen van Gilst
Foto Remy Alexander door Foppe Schut, foto Teresa Díaz de Cossio door Josué Castro

Dit panel is in samenwerking met Sounds Now, mede gefinancierd door het programma Creative Europa van de Europese Unie.